Malířské plátno je textilní látka používaná jako povrchové médium pro výtvarná díla (malby). Přestože nejstarší malířská plátna pocházejí z počátku 15. století, ve větší míře se začalo používat od 16. století v Itálii a od 17. století v ostatních evropských zemích, na úkor malby na dřevo, které předtím jako médium převládalo. Používá se pro olejomalby, malby temperovými, akrylovými a řidčeji akvarelovými barvami. Materiálem je většinou hustě a pevně tkané a proti tahu odolné plátno z jedné ze dvou základních textilií: bavlny – většinou kolem 200 g/m², vhodnější pro menší plátna, neboť má většinou jemnější strukturu lnu – většinou kolem 400 g/m², vhodnějšího pro větší plátna, s hrubší strukturou popřípadě jejich směsi pro polohrubá plátna. Malířské plátno se upevňuje na napínací rám ze dřeva (zřídkakdy jiného materiálu), na který je pevně upnuto – hřebíky, nýty, napínáčky nebo (u současných maleb) nastřelovacími sešívačkovými sponami. Rám (někdy též zvaný „blind rám“) je nejčastěji obdélníkového tvaru, méně často oválný nebo ve tvaru různých souměrných erbů apod. U rozměrnějších rámů může být uprostřed zpevněn dřevěnými „žebry“. Po napnutí se plátno pro malbu připraví impregnací (tzv. klížením) králičím (kožním nebo kostním) klihem (případně doplněný glycerinem), za tepla rozpuštěným a ředěným ve vodě v poměru cca 1:20, a následně přetřením (tzv. šepsováním) podkladovou akrylátovou či jinou barvou. Wikipedie
Canvas is a textile material used as a surface medium for works of art (paintings). Although the oldest canvases date back to the early 15th century, they began to be used more widely from the 16th century in Italy and from the 17th century in other European countries, to the detriment of painting on wood, which had previously been the predominant medium. It is used for oil paintings, tempera, acrylic and, to a lesser extent, watercolor paintings. The material is usually a densely and tightly woven and tensile-resistant canvas made from one of two basic textiles: cotton – usually around 200 g/m², more suitable for smaller canvases, as it usually has a finer structure linen – usually around 400 g/m², more suitable for larger canvases, with a coarser structure or a mixture of these for semi-coarse canvases. The canvas is attached to a wooden (rarely other material) stretcher frame, to which it is firmly clamped – with nails, rivets, tensioners or (in contemporary paintings) with nail-on staples. The frame (sometimes also called a „blind frame“) is most often rectangular in shape, less often oval or in the shape of various symmetrical coats of arms, etc. In larger frames, it can be reinforced in the middle with wooden „ribs“. After stretching, the canvas is prepared for painting by impregnation (so-called sizing) with rabbit (skin or bone) glue (possibly supplemented with glycerin), dissolved when hot and diluted in water in a ratio of about 1:20, and then by painting (so-called sprucing) with a base acrylic or other paint. Wikipedia