Nebezpečí a Útěk. / Danger and Escape.

Část dvacet tři – Nebezpečí vystrkuje drápy. Vypráví Hynek (11) a spol.

Velikonoce nakonec přinesli nejen bohatou pomlázku, ale i mnoho dětské nefalšované radosti i dobrodružství.
Za to však návrat do školy již nebyl tak příjemný. Mezi dětmi se povídalo, že Němci budou dělat 61prověrky, zda jsou árijského původu, nebo jiného. I v učitelském sboru tato zpráva již kolovala.
Chlapci Otta a Hynek si najednou začali opět uvědomovat nebezpečí plynoucí z těchto zpráv.
Avšak věk dětství jim zas tak nedovolil se tímto zabývat. Sice v tomto jarním čase by na statek ze školy tak nepospíchali, ale to velké množství Němců ve vsi jim nebylo příjemné.
Nedali se pořádně hrát hry, fotbal a tak.
Jelikož se všichni ti cizinci všude rozvalovali.
Tak se vydali po zvonění domu.
Doma pak vše co se dozvěděli ve škole pověděli, pan Winterle již také něco zaslechl a taky věděl od pana učitele víc. Sice si dělal starosti, ale také připravoval řešení, měl nějaké rodinné příbuzné u hranic s Polskem. Tak v případě nejvyšším, by chlapci putovali na čas tam.
Zatím jim však o tom neřekl.
Jarní odpoledne vyhnalo děti do přírody, setkali se s jinými dětmi z nedalekých chalup a hry na louce i v lese byli náplní tohoto skvělého odpoledne.
Kluci jsou od přírody bojovníci a tak i teď si vymysleli zkoušku, aby se ukázalo, kdo je nejodvážnější, nejšikovnější a tak podobně. Vymysleli hru na Sekerníčka.60
To si najdete oblázek a vyhodíte ho vysoko nad svou hlavu, komu se podaří neuhnout, když kamínek padá a nechá si jej dopadnout na hlavu, je Sekerníček.
Maminky by řekli, že je to hloupá a nebezpečná zábava, ale kluci to viděli jinak.
Jen několika z nich se podařilo vyhodit kamínek tak, aby jim padl na hlavu.
Svou statečnost zaplatili boulí a v ústraní i pláčem. Příště už takovou hru hrát nebudou.
K večeru, než se všichni vydali domu za svými rodiči povinnostmi, rozdělali ohýnek a opékali brambory v popelu i jablka. Ke slovu přišlo i povídání o to Árijském měření a co to asi obnáší a co se bude vše měřit. Děti přeháněli a vymýšleli i způsoby měření a bylo při tom mnoho srandy.
Západ slunce se již pomalu ukazoval na obloze, když se rozcházeli do svých domovů. U Winterlů se chlapci po večeři vyptávali na to stejné, o čem hovořili odpoledne s dětmi u ohně. Ale pan Winterle, jim řekl, že to jsou samé nesmysly a bylo to.
Každé dítko školou povinné si připravilo na druhý den svoje věci, rodiče zkontrolovali domácí úkoly a šlo se na kutě. Dívky již spali, když chlapci ještě potichu probírali dnešní den až do chvíle usnutí.

59

Část dvacet čtyři – Útěk. Vypráví Hynek (11) a spol.

Ráno jako každé jiné, jen s tím rozdílem, že se dnes u snídaně mluvilo o letních prázdninách. Vždyť za necelé dva měsíce nastanou vytoužené a dlouho očekávané letní prázdniny. Sice válečné, ale jsou to prázdniny. Nemusí se do školy.
Pan Winterle se vyptával, co by se dětem o prázdninách líbilo podniknout.
Dívky by rádi na nějaký ten hrad, jak se o nich ve škole učili a chlapci by zase podnikly nějakou tu delší tůru s přespáváním v přírodě. Všichni však věděli, že veškeré možnosti jsou velmi omezené.
„No, část léta asi věnujete práci na statku a na ten zbytek už něco vymyslíme.“ Pověděl pan Winterle a ranní debatu tak ukončil.
Děti se po snídani rozběhli do školy. Chlapci však nedošli daleko, zaujal boj Kosa se Sojkou. Je pravda, že Sojka je dravec a nenechá si ujít příležitost ublížit Kosím mláďatům. Chlapci pozorovali, jak Kos stále dotírá na Sojku a ta se snaží odletět z dosahu jeho zobáku.
Když jim opeřenci zmizeli v korunách stromů, vydali se opět po cestě do školy, kousek před vesnicí potkali pana učitele.
„Dobrý den, pane učiteli, kam jdete?“ zeptal se Hynek
„Dobrý den chlapci, jdu za vámi a za vaším otcem, je dobře že jsme se potkali.
63Marku, Honzo, vy běžte normálně do školy, když se bude někdo ptát, kde je Hynek a Otta, řekněte, že jsou nemocní. Nic víc. Dost na tom záleží.
A já se s nimi zatím vrátím na statek.“ „Na nic se neptejte a běžte.“ Domluvil pan učitel.
Docela velké překvapení to bylo pro Winterlovi, když se na statku objevil učitel s chlapci.
„Dobrý den pane Winterle, máme docela velký problém a je potřeba na čas někam schovat Hynka a Ottu. Oni totiž Němci, jaksi dělají zátah na všechny přistěhovalce, bez rozdílu a přišli i do školy pro několik dětí a hledali i vaše chlapce, tedy Hynka s Ottou.“
„No, to není dobrá zpráva, pane učiteli, už jsem však něco v tom smyslu podniknul, máme příbuzné na Moravě a tak jsem si myslel, že by hoši zatím mohli být tam.“
Než pan Winterle pověděl další podrobnosti, přiběhl do chalupy Marek a celý zadýchaný vykřikl,
„Němci, němci sem jedou!!“
„Hynku, Otto utíkejte daleko do lesa a pořád pryč. Tady je na lístku nová adresa, našich příbuzných, naučte se jí nazpaměť a potom lístek zničte“ „Hodně štěstí“
Řekl ve spěchu pan Winterle a kluci utekli přes okno v komoře do lesa. Bylo to právě včas. Na dvůr právě vjel nákladní automobil s vojáky a za ním vůz s důstojníky.
Za velkého křiku byli všichni vyhnáni ze stavení a mezitím co probíhala rabovací prohlídka budov, Německý velitel se vyptával na hochy, docela neváhal používat i pěstní domluvu.
Pan Wintrle pověděl jen příběh o příbuzných a že chlapci jsou od nich a že se dnes vrátili zpět domu.
Pan učitel tvrzení podpořil i listinami, které nesl jakoby náhodou podepsat na statek. To že chlapci ukončili docházku do školy v obci a opět do školy budou chodit ve svém bydlišti.
Ze vzteku, že nenašli Hynka a Ottu, němci zničili mnoho věcí ve stavení a odvezli i pana Winterleho do vsi k výslechu.
Otta s Hynkem mezitím utíkali přes les jen, co jim nohy stačili. K polednímu se zastavili u jednoho seníku, aby si odpočinuli. Nestačili si sebou vzít vůbec nic. Měli jen to oblečení na sobě a pár drobností po kapsách. Rychle se učili novou adresu a přemýšleli kudy se vlastně na tu Moravu k příbuzným Winterlů dostanou.
Co je asi čeká na další pouti?
62

Napsat komentář